Friday, November 27, 2020

Review Buku: Titanic di Hujung Jari

 Assalamu'alaykum and Good Day....

baiklah, masih lagi dalam siri review buku. banyak pula buku sempat dibaca ye akhir-akhir ni, walaupun sangat sibuk sebenarnya. haha...

Ok, kali ni nak review buku yang sangat teknikal, dan sangat penuh dan padat infonya, iaitu buku:

Titanic di Hujung Jari

buku ini adalah karya Aiman Hakim dan Moustapha Abbas. Buku ini, secara dasarnya adalah cerita penuh berkenaan Titanic, dan tragedi yang menimpa kapal malang ini. 



Karya ini terbahagi kepada 4 bahagian. Bahagian pertama lebih kepada "cerita" kapal Titanic ketika dibina, sebelum pelayaran bermula, dan akhirnya pada malam tragedi pelanggaran kapal dengan aisberg. Jalan ceritanya sangat padat, dengan watak-watak hasil kajian penulis, pada waktu bila, dan apa watak itu sedang lakukan. Apa komunikasi yang dilaporkan dalam laporan-laporan yan

g penulis telah baca. Untuk pengetahuan am, penulis telah pergi ke UK untuk mendapatkan serta membaca laporan-laporan, artikel berkaitan, serta lain-lain penulisan berkaitan dengan tragedi ini. Apa yang penulis sampaikan agak terperinci (agak sebab laporan lebih terperinci), dan kalau agak sukar mengingat watak mana pada ketika mana, hinggalah kita masuk kepada bab seterus-seterusnya.


Ok, bahagian kedua lebih kepada penghargaan kepada watak-watak hero dalam kes pelanggaran Titanic ini, terdapat banyak watak yang melaksanakan macam-macam perkara untuk menyelamatkan kapal itu sendiri, serta menyelamatkan lebih ramai orang, dan memastikan operasi menyelamat berjalan dengan sebaik mungkin. Banyak watak telah diketengahkan. 


Bahagian ketiga pula lebih kepada trivia, termasuklah kisah-kisah yang berlaku kepada mangsa yang terselamat. Yang hampir semuanya mendapat tekanan perasaan, terutama watak-watak yang memainkan peranan utama dalam pentadbiran kapal. Selain itu, bahagian ini juga dimasukkan kisah-kisah antara perkara yang menyebabkan Titanic boleh tenggelam, antaranya tertinggal binokular, kebakaran yang berlaku pada badan kapal sebelum pelayaran itu, menyebabkan badan kapal bermasalah. serta isu kenapa kapal dibawa dengan kelajuan penuh melalui kawasan aisberg, dan isu kenapa tiada jawapan bila kapal lain berikan amaran. 


akhir sekali ada temuramah ringkas dengan penulis. hehe..


Okeh, apa yang saya suka pasal buku ni....... Dari segi fakta la kot. itu yang digemari. sebab banyak benda yang tidak dijelaskan sebelum ni agaknya. Jadi fakta yang diberikan tu yang best...


yang agak kurang, buku ini sangat teknikal la. lebih kepada macam laporan, mungkin sebab banyak watak penulis masukkan. Bila baca tak nampak kepentingannya dalam penceritaan. dan watak-watak ni ramai yang mati. Bila masuk bahagian kedua dan ketiga baru nampak kepentingan watak watak yang banyak ni. 


orait, rasanya itu sahaja kot review utk buku ini. sekiranya you all berminat, boleh dapatkan di Patriot Publishing. atau di mana-mana kedai yang adalah. 


itu saja, jumpa lagi



No comments:

Review Buku: Pemburu

 Assalamu'alaykum ok, bersambung dengan siri Hero pula, karya Hilal Asyraf untuk post kali ini. Jika sebelum ini, kita melihat buku kary...