Friday, November 20, 2020

Review Buku: Dunia Tanpa Tembok III

 Assalamu'alaykum and Greetings...


masih lagi dalam post berkaitan buku, dan kali ini, kita akan berbincang tentang siri ketiga daripada buku Dunia Tanpa Tembok, iaitu Dunia Tanpa Tembok III. Karya ini masih lagi daripada saudara Ayman Rashdan Wong. 


Orait, buku kali ini, masih lagi mengekal tema yang sama (daaa....), dan masih dilihat daripada perspektif perhubungan antarabangsa, iaitu perhubungan antara negara-negara yang ada. Untuk buku kali ini, penulis bermula dengan sedikit latar belakang IR (international relationship). Sebelum itu, penulis juga berkongsi perubahan landskap politik dunia, selepas 30 tahun tembok Berlin runtuh. Landskap perubahan politik negara-negara di dunia, yang akan juga mengubah landskap perhubungan antarabangsa bagi negara-negara tersebut. 

Selepas itu, penulis menerangkan berkenaan perhubungan antarabangsa bagi banyak negara, satu-per-satu. Bermula dengan negara USA, Rusia, dan even Malaysia juga. Perubahan landskap politik di USA banyak mengubah lanskap politik dan perhubungan antarabangsa serta dasar luar negara-negara seluruh dunia. Lebih-lebih lagi negara yang mempunyai hubungan politik secara langsung dengan US, seperti Jepun dan Saudi. 

Asas perubahan luar negara masih lagi berasaskan 3 asas penting, iaitu KUASA, INDENTITI dan GEOGRAFI. Perubahan politik dalam negara juga berkisar 3 asas ini. Perubahan cara komunikasi, daripada lantang kepada baik, kepada lembut, kepada keras, ianya masih berkisar kepada 3 asas ini. Sekiranya terasa kuasa terancam, maka kad-kad ancaman atau kad "tekanan" akan dikeluarkan, bagi mengeluarkan negara masing-masing daripada masalah kekacauan di masa depan.

Ada negara yang bersekutu dengan satu kuasa besar sahaja (dalam buku ini US, atau Rusia, atau China), ada yang mengambil jalan neutral, dan menjalin hubungan dengan kedua-dua, atau tiga kuasa besar, atau mengancam kuasa-kuasa besar ini, demi kepentingan negara masing-masing. Dan perubahan lanskap di negara besar juga akan mengubah perhubungan antara negara-negara ini.

dan asasnya tetap sama, iaitu untuk kekalkan KUASA, dengan samada ingin mengekalkan IDENTITI negara, atau bangsa, atau kaum, serta keadaan GEOGRAFI negara-negara ini. Geografi akan menentukan ancaman atau kebaikan boleh dinikmati oleh sesuatu negara itu.

Orait, rasanya itu sahaja kot, kalau nak lebih-lebih nanti tak syok pula baca bukunya kan. Nka tahu negara mana yang mengamalkan kaedah pentadbiran yang mana satu, bolehlah dapatkan buku ini. semoga anda juga lebih jelas dengan apa yang berlaku, apa konflik, dan bagaimana negara berlaianan mengamalkan kaedah berbeza untuk konflik yang berlaku di negara mereka.


okeh, semoga anda mendapat sedikit sneak peak berkenaan buku DDTIII ini. 



jumpa lagi!!

No comments:

Review Buku: Pemburu

 Assalamu'alaykum ok, bersambung dengan siri Hero pula, karya Hilal Asyraf untuk post kali ini. Jika sebelum ini, kita melihat buku kary...