Friday, May 01, 2020

COVID-19: antara peluang dan harapan

Assalamu'alaykum and Greetings everybodehhh..


So, macam yang kita tahu, COVID-19 telah memberikan impak kepada kita. Dari aspek sosial dan ekonomi secara amnya, akan tetapi memberi impak sangat positif kepada alam sekitar. Ekonomi mengucup, kita tidak dapat bersosial seperti biasa, tak dapat berinteraksi, sedangkan kita dijadikan untuk saling berinteraksi.

Ramai juga yang mengeluh, dan melihat sisi negatif yang disebabkan oleh COVID-19 ini. akan tetapi, kita perlu juga keluar, dan melihat sisi positif. antaranya, mungkin inilah masa yang kita start rasa "burnout", iaitu sindrom tekanan kronik yang tidak dapat ditangani di tempat kerja (WHO, 2019). Mungkin rehat tidak cukup, atau kita terlalu fokus kepada kerja kita (including me)...


anyway, banyak negara dah mulakan arahan perintah berkurung, atau separa berkurung, atau di Malaysia lebih dikenali sebagai PKP (Perintah Kawalan Pergerakan). dan ramai dah mula boring dan bosan duduk rumah (termasuk penulis).


Akan tetapi, ada juga orang telah mengambil peluang dan ruang yang ada untuk tambahbaik nilai diri sendiri. Ada artis yang mulakan projek buat lagu. ada 3 orang (setakat yang penulis tahu), buat cover lagu, atau totally lagu baru. Noh Hujan (Noh Salleh), TakaharaSuiko (taka), dan juga (Naim Daniel). mereka telah berjaya menggunakan isu semasa, dan peluang ini untuk menghasilkan lagu, hampir setiap hari.

Malah, di spotify, terdapat satu album EP, yang bertajuk "PKP Project" yang ada 4 lagu, yang dihasilkan oleh pemuzik-pemuzik di Malaysia.

Ada yang guna masa ini untuk tambah ilmu baru, contoh: belajar guna photoshop, atau menggunakan movie maker dan pelbagai lagi nilai-tambah untuk diri sendiri.


jadinya, anda yang mana satu? adakah orang yang hanya melihat dan duduk berehat, atau orang yang juga melihat, tapi tambahbaik diri, agar ada nilai tambah bila habisnya waktu perintah berkurung ini?


so, jawapan pada anda... anda sendiri yang boleh menggunakan waktu ini utk diri sendiri...


regards

No comments:

Review Buku: Pemburu

 Assalamu'alaykum ok, bersambung dengan siri Hero pula, karya Hilal Asyraf untuk post kali ini. Jika sebelum ini, kita melihat buku kary...