Friday, November 29, 2019

Fourtwnty - Kita Pasti Tua

Assalamu'alaykum,

hari ni kita layan je lagu dari Fourtwnty, Kita Pasti Tua...



Lirik:

ini cerita ketika tulang mulai menua
masih mungkin ada hasrat yang menggebu-gebu
berkumpul dan bernyanyi seperti dulu
wajah tampanku, keriput dan badanku membungkuk
rasa ingin tak percaya kini ku menua
tak menggoda layaknya saat muda
awas nanti tua
kita pasti tua
lemah dan tak bertenaga
mulai rentan berkelana
dibalik rambut putihku
wajah tampanku, keriput dan badanku membungkuk
rasa ingin tak percaya kini ku telah menua
tak menggoda layaknya saat muda
awas nanti tua - awas nanti tua
kita pasti tua
lemah dan tak bertenaga
mulai rentan berkelana
dibalik rambut putihku
kita pasti tua
mulai pelan dan pelupa
rabun sudah bola mata
pakaian tak baru
kita pasti tua
kita pasti tua
kita pasti tua
awas nanti tua
kita pasti tua
lemah dan tak bertenaga
mulai rentan berkelana
dibalik rambut putihku
kita pasti tua
mulai pelan dan pelupa
rabun sudah bola mata
ada yang tak berubah jiwa masih muda
jika nanti sudah tua
mulai jarang bersenggama
tunggu saja waktu
kita pasti tua
kita pasti tua

Friday, November 22, 2019

Kesedaran Awam: Apa jadi kalau kita letupkan BOM NUKLEAR?


Assalamu'alaykum and Greetings

So, jika anda selalu melihat Youtube, mungkin ada masa anda akan ternampak isu-isu yang dibangkitkan di peringkat dunia, atau di kawasan kita.

kali ni, saya nak berkongsi, apa akan jadi kalau bom nuklear diletupkan di salah satu bandar kat dunia ni. apa akan jadi? apa malapetaka akan terjadi pada manusia sekeliling? berapa jauh jarak yang terlibat.

Video ini disediakan oleh channel Kurzgesagt – In a Nutshell


jemputlah tonton video ini...

dan sama2 ambil pengajaran daripadanya...


Friday, November 08, 2019

travelogzakri: Hotel Pacific Express

Assalamu'alaykum,

Bila kita travel atas pelbagai sebab, kita pasti nak mencari kediaman atau tempat tinggal yang sesuai dengan kita, kan? selesa dan berpatutan? So, kali ni nak kongsi salah satu hotel menarik, berpatutan dan lokasinya sangat sesuai...

Hotel Pacific Express

Friday, November 01, 2019

Drama Perut: Bumbu Kito - RnR Pagoh arah Selatan

Assalamuálaykum,

adakah anda biasa travel ke selatan tanah air Malaysia? dan melalui kawasan RnR Pagoh? akan tetapi tak tahu nak makan apa? dan nampak kedai hampir semua tak menyelerakan?



so, kali ni, saya nak berkongsi salah satu gerai yang enak di RnR Pagoh, arah selatan ye. bukan arah utara tau! arah utara kena naik eskalator sebelum berjumpa tempat makan... hehe



Orait, kalau anda berhenti di RnR Pagoh arah selatan ni, anda boleh ke gerai yang kedua hujung daripada kanan. ye... sebelum jalan ke arah tandas atau gerai buah tu. Nama kedai dia adalah Bumbu Kito. tak silap gerai no 10 kot. 

apa yang special kat sini? 

dia tak jual banyak pun, Nasi Lemak dan juga Nasi Ambang. Nasi lemak dia, sambal dia memang kaw-kaw punya. memang confirm berpeluh kalau makan. lepas tu pijor mulut. hehe...nasi lemak dia simple je, ada nasi, sambal, ikan bilis dan kacang, serta sebiji telur rebus. 

Nasi ambang dia, pun enak. campuran antara nasi, dan juga mee goreng, diletak ayam sambal, dan ikan kering. dan lain2 la kot...


harganya, tidak mahal, dan berpatutan (utk RnR), nasi lemak rm2.50, dan nasi ambang rm5. 

dan sekiranya anda tidak berpuas hati dengan lauk dalam nasi lemak atau nasi ambang ni, anda boleh lagi tambah, ada sambal sotong, daging ungkep, telur goreng, dan lain-lain lauk yang ikut masa. kadang2 habis awal, kadang2 masih ada hingga ke petang.

owh, saya selalu beli nasi lemak, tapi sambalnya asing, sebab ada anak2 tak tahan pedas. dia akan bungkus yang baru...

orait, itu sahaja untuk kali ini, kita jumpa lagi lain kali untuk drama-drama perut yang terkini~!

regards

Friday, October 25, 2019

Tips Hari ini: Jenis-jenis orang negatif yang anda perlu abaikan


Assalamu'alaykum

so, anda rasa sedikit depress? kenapa? adakah anda berkawan dengan orang yang salah? atau terasa terlalu negatif? so, kali ni, kita akan kongsi beberapa tips utk mengenalpasti orang-orang negatif yang perlu anda ignore, atau lebih tepat, kawan tapi tak perlu la nak rapat sangat... haha... kenapa perlu ignore orang-orang seperti ini? sebab kita masih perlu bergerak ke depan, move forward. melepaskan orang-orang negatif akan dapat membantu kita progress dengan lebih baik. hopefully i'm not a negative person to other people... haha...


Friday, October 18, 2019

Self Help: Tips melangsaikan hutang~

Assalamu'alaykum,

Adakah anda sedang berhutang? berhutang dengan pelbagai jenis hutang? hutang yang terlalu banyak? dan pening dah nak uruskan hutang yang banyak "gile" ni? Hari ni, saya nak berkongsi apa yang telah dikongsikan oleh Mat D'Avella, mungkin tips ini sesuai dengan anda, atau tidak, ianya bergantung pada individu. Tapi personally, saya telah mengambil beberapa tips penting dalam video yang dia telah kongsikan ini.

Orait, ada beberapa langkah yang perlu kita buat, lebih-lebih lagi kalau kita ada pelbagai jenis hutang. hutang belajar (Universiti/Kolej), hutang kereta, hutang rumah, hutang peribadi... dan macam2 jenis hutang lagi. Kalau takmau baca dah, dan nak terus ke video, boleh tonton video di bawah:

Friday, October 11, 2019

Drama Perut: Kafe Oh My Bunda

Assalamuálaykum,

Pernah tak anda teringin mencuba makanan baru? apatah lagi dikatakan makanan tu, ada level pedas yang anda tak tahan? haha... as a Malaysian, saya juga terpengaruh untuk mencuba pelbagai jenis makanan yang memberikan tahap pedas yang sikit tinggi dari biasa.... jadi, kali ni, saya nak kongsi berkenaan satu tempat makan yang menyediakan makanan yang sedap, serta pedas.... yang sangat pedas!!!!

jadi, kali ni kita ke satu restoran, iaitu Kafe Oh My Bunda!


Aku, dulu

 Aku dulu, megah dan riak megahnya ilmu kononnya banyak riak dengan amalan, yang terasa begitu banyak Aku dulu, meremeh, meleceh meremeh ilm...