Wednesday, December 30, 2020

Tazkirah Ringkas: Jangan jadikan agama Permainan dan Hiburan

 Perkongsian Ilmu Dari Al Quran


JAUHKAN DIRI DARIPADA ORANG YANG MENJADIKAN AGAMA SEBAGAI PERMAINAN DAN HIBURAN

————————————-


Firman Allah Taala


وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَذَكِّرْ بِهِ أَن تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا كَسَبَتْ لَيْسَ لَهَا مِن دُونِ اللَّهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ وَإِن تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لَّا يُؤْخَذْ مِنْهَا أُولَٰئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِمَا كَسَبُوا لَهُمْ شَرَابٌ مِّنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ


An An’am 6:70 yang bermaksud


Dan jauhkanlah diri dari orang-orang yang menjadikan ugama mereka sebagai permainan dan hiburan, dan mereka pula telah diperdayakan oleh kehidupan dunia dan peringatkanlah (mereka) dengan Al-Quran itu supaya tiap-tiap diri (di akhirat kelak) tidak terjerumus (ke dalam azab neraka) dengan sebab apa yang ia telah usahakan (dari perbuatan yang buruk dan keji). Tidak ada baginya pelindung dan tidak juga pemberi syafaat yang lain dari Allah. Dan jika ia hendak menebus (dirinya) dengan segala jenis tebusan, (nescaya tebusan itu) tidak akan diterima daripadanya. Mereka itulah orang-orang yang dijerumuskan (ke dalam azab neraka) dengan sebab apa yang telah mereka usahakan. Bagi mereka disediakan minuman dari air panas yang menggelegak, dan azab seksa yang tidak terperi sakitnya, disebabkan mereka kufur ingkar (semasa hidupnya).


(Ayat diatas telah ditadabburkan dalam program My#QuranTime di 

TV Al Hijrah)


        ^^^^^^^^^^^^^^^^^^


Berikut adalah beberapa  nota tambahan :


1) Allah Swt memerintahkan orang mu’min supaya menjauhi mereka yang menjadikan agama sebagai permainan dan senda gurau. 

Mereka  itu berkeadaan demikian kerana telah tertipu oleh kehidupan dunia yang fana’ , sehingga mereka melebihkannya keatas kehidupan  di akhirat yang kekal abadi  selamanya.


2) Mereka terlalu sibuk dengan kesenangan yang tidak kekal yang bercampur baur dengan perkara yang batil yang menyebabkan mereka meninggalkan kebenaran yang datang kepada mereka, sekalipun kebenaran itu dikuatkan dengan hujjah yang kukuh. Namun mereka memilih untuk memperolokkannya daripada cuba merenungi dan memahaminya. Mereka mementingkan kesenangan  hidup  semata-mata tanpa mengikuti cara hidup yang diizinkan agama Allah Swt.


3) Sikap mereka yang memandang ringan hal-hal agama ini diperjelaskan oleh firmanNya yang berikut ini


ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا وَيَتَمَتَّعُوا وَيُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ


Al Hijr 15:3 yang bermaksud


Biarkanlah mereka makan dan bersenang-lenang dengan kemewahan dunia dan dilalaikan oleh angan-angan (daripada bertaubat dan insaf); kemudian mereka akan mengetahui kelak (bencana perbuatan mereka).


4) Mereka yang lalai dengan keduniaannya ini melakukan hal-hal yang  disukai mengikut godaan  hawa nafsu, tidak mendidik akhlak bahkan apa jua yang dilakukan tidak termasuk perbuatan yang diredhai Allah Swt. Mereka ini tidak mematuhi batasan halal dan haram dalam mencari kemewahan hidup didunia ini.


5) Mereka juga tidak mempersiapkan diri untuk bertemu Allah Swt dinegeri yang kekal abadi, bahkan mereka membuang masa dengan melakukan perkara-perkara yang tidak berguna dan sia-sia. Inilah yang disebut permainan. 

Mereka juga lalai untuk membuat persiapan ke alam akhirat. Inilah yang disebutkan  kehidupan yang dipenuhi senda gurau.


6) Orang mu’min berpalinglah  daripada mereka ini , jangan dihiraukan mereka yang memperolok-olok agama atau jangan ambil berat sama sekali hal mereka  yang tidak berminat memperbaiki diri mereka.


7) Barang siapa dari golongan ini  yang berhajat memperbaiki diri mereka , berilah peringatan dengan ayat-ayat Allah supaya mereka dapat menghindarkan diri mereka  perbuatan dosa yang mana akibatnya mengundang  azab Allah Swt di akhirat nanti.

Hal ini bersesuaian dengan firmanNya 


كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ

إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ


Al Muddathtsir 74:38-39 yang bermaksud


Tiap-tiap diri terikat, tidak terlepas daripada (balasan buruk bagi amal jahat) yang dikerjakannya,

Kecuali puak Kanan.


Puak Kanan adalah mereka yang mendapat keredhaan Allah Swt.


8) Allah Swt memberitahu mereka yang lalai ini tidak ada seorang pun yang boleh menjadi penolong, pelindung dan pemberi syafaat disisi Allah Swt melainkan Dia , sebagaimana firmanNya 


وَأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الْآزِفَةِ إِذِ الْقُلُوبُ لَدَى الْحَنَاجِرِ كَاظِمِينَ مَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ حَمِيمٍ وَلَا شَفِيعٍ يُطَاعُ


Al Mu’min 40:18 yang bermaksud


Dan berilah amaran (wahai Muhammad) kepada mereka tentang (hari kiamat) yang dekat (masa datangnya), iaitu ketika hati seseorang merasa resah gelisah, kerana cemas takut, sambil masing-masing menahan perasaannya itu. (Pada saat itu) orang-orang yang zalim tidak akan mendapat seorang sahabatpun yang boleh membelanya, dan tidak akan mendapat pemberi syafaat yang diterima pertolongannya.


9) Dan jika sekalipun dia ingin menebus dirinya di akhirat dengan segala jenis tebusan, nescaya tebusan itu  tidak akan diterima daripadanya. 

Ini adalah kerana semasa hidupnya didunia dia telah melupakan  perintah  syariat Allah Swt dan  suruhan RasulNya.


10) Mereka itulah yang dijerumuskan (kedalam azab neraka) lantaran diri mereka yang bergelumang dengan pelbagai dosa kerana tidak menghiraukan amaran Allah Swt


Kesimpulannya : 

Orang mu’min mesti menjauhkan diri dengan mereka yang menjadikan ajaran agama ini sebagai bahan permainan dan senda gurau  yang membuatkan mereka itu terpedaya dengan kemewahan dan kesenangan hidup dunia yang melalaikan  ini.

Waspadalah barangsiapa   yang mempermainkan agama Allah ini sesungguhnya azabNya  yang pedih menantinya di akhirat nanti.


Wallahua’lam


Rujukan

Tafsir Sheikh Mustaffa Al Maraghiy - Jilid 4


MBS

No comments:

Review Buku: Pemburu

 Assalamu'alaykum ok, bersambung dengan siri Hero pula, karya Hilal Asyraf untuk post kali ini. Jika sebelum ini, kita melihat buku kary...