Friday, September 27, 2019

Self-Help? perspektif yang menarik

Assalamuálaykum,

pernah ke dengar perkataan Self-Help? mungkin ada pernah dengar, ada tak pernah dengar. jadi kali ni, saya akan berkongsi berkenaan self-help yang menjadi sedikit trendy kala ini. atau mungkin tidak? who knows? and who am i to judge that? haha...

Oklah, self-help ni secara dasarnya, nak berikan kita satu atau dua perkara yang boleh kita lakukan, untuk dijadikan habit, atau pendek kata, nak jadikan benda wajib kita buat harian/mingguan. Banyak benda yang positif dan negatif yang boleh dijadikan isu dalam self-help ni.



Orait, macamana saya terjebak dalam self-help ni? lebih kepada satu video yang saya ternampak di Youtube, dan akhirnya semua video dari channel ni saya ikut, dan ianya sangat menarik.

Mat D'Avella


saya pun tak ingat apa video asal saya tengok, tapi ianya berkenaan habit yang dia cuba buat, dan dia ambil masa 30 hari untuk laksanakan/buang habit atau perkara yang dia nak buat tu.

Antara yang menarik, dia cuba buat 30 hari mandi air sejuk. well, dia kat negara 4 musim, ada masa yang sangat sejuk membeku airnya ye. bukan seperti di Malaysia. di Malaysia hanya ketika musim hujan je yang sejuk menyucuk tulang sumsum. masa lain agak lega nak mandi air biasa.

Apa yang bagus berkaitan dengan self-help ni? kita akan dapat cuba fokus apa yang kita hendak buat selama ni, mungkin ada satu atau dua benda yang kita dah lama teringin nak buat. dan dengan cara kita fokus satu-satu habit/perbuatan ni, kita akan buat sikit2, dan akhirnya akan menjadi habit harian...

contoh?

apa yang kita nak perbaiki diri kita? nak elak malas? nak kurangkan tengok skrin telefon? kita cuba senaraikan, dan buat satu habit tu dulu. then tengok impak pada kita. jika lagi banyak negatif, maka kita boleh rumuskan ianya tak sesuai. Daripada kita buat harian, mungkin jadi 2-3 hari sekali.

orait, nanti kita sambung sembang bawang pasal self help ni.... ada benda yang saya sendiri dah buat, dan berjaya, ada yang tak berjaya juga. hehe..

orait, jumpa lagi!!

No comments:

Review Buku: Pemburu

 Assalamu'alaykum ok, bersambung dengan siri Hero pula, karya Hilal Asyraf untuk post kali ini. Jika sebelum ini, kita melihat buku kary...