Friday, June 12, 2020

Program Geoinformatik - apa beza Geoinformatik dgn Geomatik?

Assalamu'alaykum,

Jadi, bersambung lagi kali ni, bercerita pasal Program Geoinformatik. kali nak bercerita kekeliruan dan perbezaan antara Geoinformatik dgn Geomatik.

Geoinformatik vs Geomatik
Geoinformatics vs Geomatics

So, kita cerita dulu pasal GEOMATIK. Geomatik ini asalnya adalah program Ukur Tanah, yang dijenamakan semula menjadi Geomatik. Program ini menjuruskan pelajar kepada pakar dalam membuat pengumpulan data, samada data lapangan (field survey), fotogrammeti (gambar udara), pengukuran dalam air (kedalaman, dan lain-lain), serta pengumpulan data GPS yang jitu (GNSS). Program Geomatik fokusnya kepada pengumpulan data yang tepat dan jitu, agar data-data itu boleh digunakan oleh pelbagai pihak, dan juga memastikan data itu adalah tepat. 

baik, apa pula GEOINFORMATIK? Geoinformatik ni program yang fokus kepada Sains Maklumat Geografi (GIS - Geographic Information Science). Ianya merangkumi daripada perancangan dan pembangunan GIS. kemudian, ianya akan juga berkait dengan pengumpulan data, pemprosesan data, pembinaan pangkalan data GIS, membuat analisis, dan akhirnya kepada output. Program Geoinformatik ini akan merangkumi juga bidang Geomatik, iaitu dengan pengumpulan data yang tepat dan jitu, kita akan bangunkan pangkalan data yang baik, dan membuat analisis yang lebih tepat. 

tapi, Geomatik dan Geoinformatik saling berkait ye... masing2 saling memerlukan. kalau takde bidang Geomatik, macamana nak tahu data yang dikumpul tu betul2 tepat dan jitu? kalau takde Geoinformatik, macamana nak tahu kaedah simpanan, dan macamana nak buat analisis yang pelbagai, termasuklah network analysis, analisis spatial statistik, spatial analysis macam buffering, overlay, integrated, nak integrate dgn AHP dan lain2..

itu secara asasnya jela, ada banyak lagi kalau nak cerita.

harap korang dapat faham, dan kalau berminat, boleh la baca lagi post-post dalam siri #Geoinformatik ini..

regards

No comments:

Review Buku: Pemburu

 Assalamu'alaykum ok, bersambung dengan siri Hero pula, karya Hilal Asyraf untuk post kali ini. Jika sebelum ini, kita melihat buku kary...