Friday, June 19, 2020

Online TnL: JamBoard

Assalamu'alaykum,

ok, sejak berlakunya penularan virus COVID-19 (novel coronavirus), beberapa kebiasaan kita lakukan setiap hari telah berubah, kepada menuju masyarakat atas talian (online community). Salah satu yang paling terkesan adalah pengajaran dan pembelajaran, pendek kata institusi pendidikan. Sekolah, tadika, taska, universiti, kolej semuanya terkesan. akan tetapi, pihak insitusi pendidikan masih perlu meneruskan proses pengajaran dan pembelajaran. 

Jadi, berlakulah proses pembelajaran secara atas-talian, atau online learning. Disebabkan kemudahan internet telah hampir menyeluruh ke seluruh Malaysia, pihak universiti pun menggalakkan, malah ada yang mewajibkan proses T&L secara atas talian. ada banyak teknik atau kaedah boleh digunakan, melalui video call, muatnaik video ke laman streaming, menggunakan platform pembelajaran atas-talian (e-learning), dan lain-lain. 

Salah satu yang baru "dikenali" sepanjang proses T&L ini adalah penggunaan Jamboard. Jamboard ni secara mudahnya, adalah dikira papan putih, atau kertas mahjong yang boleh dilihat, dan dikongsi antara pengajar (cikgu) dan juga pelajar (murid2). Jamboard membenarkan juga interaksi dua-dua pihak, dengan proses perkongsian secara masa terus. Pengajar dan pelajar boleh sama2 "mengisi" kertas mahjong yang ada. 

paparan asas Jamboard

Jamboard membenarkan beberapa jenis input. iaitu pen untuk melakar, pemadam untuk padam lakaran yang dibuat, sticker untuk memasukkan ayat, gambar yang boleh diupload, dan akhir sekali laser, yang digunakan untuk tunjuk sesuatu input. macam laser dalam laser pointer. 

Jika kedua-dua pihak pengajar dan pelajar kreatif, mereka akan mampu hasilkan lakaran yang sangat menarik. contohnya di bawah. dengan gabungan sticker, gambar, penulisan, latar belakang yang cantik, banyak yang boleh dilakukan dengan Jamboard ini. walaupun masih kurang fungsi yang ada, tapi kalau kreatif, macam2 boleh dihasilkan.




orait, itu sahaja yang hendak dikongsi kali ini. jika anda berminat, anda juga boleh menggunakannya untuk pelbagai aktiviti, seperti melakar idea business, membuat pelan dan lain-lain. 

lain kali saya akan cuba kongsi tentang draw.io pula. 


regards

No comments:

Review Buku: Pemburu

 Assalamu'alaykum ok, bersambung dengan siri Hero pula, karya Hilal Asyraf untuk post kali ini. Jika sebelum ini, kita melihat buku kary...