Friday, March 27, 2020

travelogzakri: Trip ke N9 - Seri Menanti

Assalamu'alaykum,

so, seperti dijanjikan, kali ini kami sekeluarga berkunjung ke satu lagi negeri di semenanjung Malaysia. Negeri Sembilan, ada 9 Daerah la sebenarnya, ada sejarah kenapa jadi nama negeri sembilan, tu, kemudian, atau anda boleh cari dulu...

ok, Seri Menanti ni, adalah tempat di mana terletaknya Istana bagi Yang Dipertua Negeri Sembilan. kawasan ni, agak ke dalam daripada bandar Seremban. dalam 45 minit. Menggunakan jalan dari Seremban ke Bahau, atau ke Rompin. Pemandangan sangat cantik... kita akan melalui kawasan berbukit, dan melalui Hutan Lipur Ulu Bendul. daripada jalan utama ke dalam, ada satu pintu gerbang besar disediakan, dan kira-kira 15-25 minit, baru sampai ke dalam.


Pintu daripada jalan besar
Apabila sampai ke kawasan Seri Menanti, akan ada pagar putih tinggi, menandakan ianya kawasan larangan iaitu kawasan istana. dan apabila sampai ke jalan masuk ke kawasan istana, anda akan nampak pintu gerbang dia sangat cantik.

pintu masuk yang mengalu-alukan orang ke Seri Menanti

Ok, dalam next post, saya akan kongsikan pula, berkenaan Muzium Seri Menanti, atau istana lama Seri Menanti. ianya sangat cantik.

jumpa lagi dalam post seterusnya

No comments:

Review Buku: Pemburu

 Assalamu'alaykum ok, bersambung dengan siri Hero pula, karya Hilal Asyraf untuk post kali ini. Jika sebelum ini, kita melihat buku kary...