Friday, September 25, 2020

Norma baharu dalam banyak benda

 Assalamu'alaykum,


dunia dilanda dengan satu musibah, atau ujian yang kali ni maha dasyat. Jika beberapa tahun lepas kita diuji dengan SARS, terutama pada jemaah haji, kali ini, ujiannya lebih besar, dengan penyakit COVID-19. satu penyakit berjangkit. 

Ok, ramai dah tahu apa itu COVID-19, cumanya, kali ini nak bercerita norma baharu, yang jika sebelum ini dipandang "leceh", "hina" oleh sesetengah orang, akan tetapi, ianya dah jadi kewajipan buat masa kini. 

Banyak norma-norma, atau benda-benda baru yang sebelum ini tidak biasa dibuat, kali ini terpaksa dibuat. Kita perlu memakai topeng muka/pelitup muka bila keluar dari rumah/kereta. Jika batuk atau bersin juga, perlu berhati-hati. Tutup dengan kaedah-kaedah tertentu.  

walaupun kita tak berapa gemar, terasa agak terkongkong, terasa seperti tersepit, tapi itulah hakikat yang kita perlu hadapi. agar usaha untuk mencegah penularan COVID-19 dari berterusan dari saling jangkit menjangkiti.


Jadi, kita perlu terus bersabar, dan usaha sebaik mungkin untuk terus melaksanakan norma baru, prosedur yang leceh, agar kita semua terselamat dari jangka masa panjang....


orait, semoga post kali ini ada manfaat kepada anda, jangan putus asa! teruskan usaha... dan teruskan bersabar~~



regards

No comments:

Review Buku: Pemburu

 Assalamu'alaykum ok, bersambung dengan siri Hero pula, karya Hilal Asyraf untuk post kali ini. Jika sebelum ini, kita melihat buku kary...