Friday, July 17, 2020

Program Geoinformatik - Data LiDAR

Assalamu'alaykum, and greetings~


So, sebelum2 ni, saya ada berkongsi tentang apa itu data LiDAR. banyak dah digunakan dalam bidang GIS, atau Geospatial, serta di luar bidang, dengan diintegrasi dengan bidang2 lain...


ok, LiDAR asalnya, bermaksud "Light Detection and Ranging", ianya kaedah untuk kesan kedudukan menggunakan cahaya. Ok, kiranya macam buat proses pengukuran menggunakan cahaya laser. Cahaya/laser akan dipancarkan dari alat, dan kemudian, jarak pantulan tu akan boleh diukur menggunakan alat LiDAR ni. ok, mungkin agak susah nak faham, kena ada gambar la kot...

Ni contoh, cahaya/laser akan dipancarkan daripada kapal terbang, dan bentuk muka bumi, samada bukit ke, lurah ke, lembah ke, akan dapat didetect, dan pengukuran dapat dibuat.



hasilnya? hasil daripada data LiDAR ni, akan dapat bentuk data yang ada x,y,z, maksudnya data tu berbentuk 2.5 Dimensi (2.5D). Ok, bawah ni contoh data yang lepas dikumpulkan. nampak bentuk muka bumi tu, kan. maksudnya kita boleh dapatkan bentuk muka bumi dalam bentuk 2.5D.


LiDAR ni bukan untuk buat pengukuran semata-mata, tapi boleh ditambahbaik bila kita integrasi dengan teknologi atau bidang berlainan. seperti bila guna untuk kereta, boleh buat pemanduan sendiri. Tesla pernah cuba guna LiDAR, tapi teknologi ni masih lagi baru, dan kurang sesuai, jadi Tesla bertukar kepada teknologi gabungan gambar pula. ok, itu cerita lain.

LiDAR ni pun boleh buat pemetaan untuk dalam bilik juga. dalam bangunan. boleh dapat bentuk rupabumi dalam bilik/bangunan. jadi memudahkan kerja. Kita pasang alat, tahu kedudukan alat, kita scan bentuk yang kita nak, dan buat pemprosesan, dan dapat model 3D kita.


ok tu rasanya sedikit jela sneak peak berkenaan apa itu data LiDAR. mungkin lepas ni, saya akan bercerita jenis2 cara nak kumpul data LiDAR ni, dan bagaimana mereka boleh gabungkan pula data-data dari pelbagai sumber.


sehingga berjumpa lagi..

regards

No comments:

Review Buku: Pemburu

 Assalamu'alaykum ok, bersambung dengan siri Hero pula, karya Hilal Asyraf untuk post kali ini. Jika sebelum ini, kita melihat buku kary...