Friday, July 10, 2020

Online TnL: Google Classroom

Assalamu'alaykum,

So, di Malaysia, ketika ini, PKP telah dijadikan PKPB, dan beberapa sektor ekonomi telah dibuka. akan tetapi, sektor pendidikan adalah sektor terakhir yang akan dibuka rasanya, 

antaramuka Google Classroom

Jadi, masih nak berkongsi lagi, salah satu platform yang boleh digunakan untuk pengajaran dan pembelajaran atas talian, iaitu dengan menggunakan Google Classroom. ok. mungkin perbincangan akan dipecahkan kepada 2 bahagian kot, satu untuk pelajar, dan satu lagi bahagian tenaga pengajar. 

Google Classroom boleh digunakan oleh sesiapa sahaja yang mempunyai akaun Gmail. kalau takde, mungkin agak payah sikit la. terutamanya bahagian tenaga pengajar. Apa kelebihan Google Classroom? ok, antaranya adalah ada security juga, untuk kita daftar sesuatu Classroom/kelas, kita perlu ada key atau kata kunci dia. Tenaga pengajar je boleh berikan kata kunci kep
ada pihak yang berkenaan. selain itu, pelbagai material boleh diupload ke dalam Google Classroom ini, selain kita boleh berikan tugasan (assignment), membuat kuiz secara atas talian, even test pun boleh. cuma bentuk soalannya, mungkin agak pening la nak design.


Oleh, dari sudut pelajar, ianya akan memudahkan pelajar untuk ikut pengajaran secara berterusan. Kita boleh lihat bahan-bahan yang tenaga pengajar/cikgu berikan. Boleh juga lihat video, atau lain2 lagi. Malah, kita juga boleh berkongsi slide power point kepada pelajar. 


Dari aspek tenaga pengajar pula, kita boleh set pelbagai benda. antaranya, kita boleh terus letakkan tugasan, bersama markah yang diperuntukkan, jadi apabila pelajar selesai je isi tugasan, kita boleh terus semak, dan berikan markah kepada pelajar. Jadi memudahkan. dan hasilnya boleh terus dilihat. 


sekiranya anda mempunyai kelas, atau anda adalah cikgu/pensyarah/tenaga pengajar yang memerlukan capaian bahan pengajaran yang lebih mudah, bolehlah gunakan Google Classroom. cumanya, saya tidak terangkan la secara detail bagaimana nak masukkan satu-satu bahan. tapi ianya mudah untuk dicapai, dan mudah diuruskan.


itu sahaja, jumpa lagi!

regards

No comments:

Review Buku: Pemburu

 Assalamu'alaykum ok, bersambung dengan siri Hero pula, karya Hilal Asyraf untuk post kali ini. Jika sebelum ini, kita melihat buku kary...