Monday, May 19, 2008

kesyukuran


assalamualaikum,

pernah ke kita terfikir, tentang kesyukuran? rasanya, tak berapa ramai yang sentiasa memikirkannya, dan kadang2 memikirkannya, cuma mungkin, sekali sekala, bila ada perkara yang terjadi, baru akan terfikir.

apapun, cuba kita fikirkan...

cuba fikirkan, kita dalam keadaan yang kritikal, yang mana, tiada apa2 yang dapat membantu kita. kereta kita dalam tidak dapat bergerak, di tengah malam, dan kawasan yang sunyi. hp pulak takde coverage. pasti sangat2 risau, lagi2 kat rumah, ada kecemasan. pasti bertambah panik. kan? dan tiba2, dalam kepanikan kita,ada seorang kenalan kita, kawan baik kita, lalu kawasan tersebut, dan dia menolong tanpa tanya banyak. dan alhamdulillah, dengan bantuan dirinya, masalah kita, dapat diselesaikan dengan baik. pastinya, selepas itu, kita akan membalas budi baik dia. kita akan datang ke rumahnya, bawa hadiah, kan? dan walaupun dia tak pernah berbuat baik pada kita sebelum ini, tapi berkat pertolongannya itu, kita merasakan bahawa dialah yang paling baik. dan selepas itu, kita akan berkawan baik dengan dia, dan pastinya, kita akan balas segala jasanya sedaya upaya. kan?

ingat tak, dalam hadith, Ar-Rasul pernah ditanya, bukankah Ar-Rasul adalah Rasul ALLAH, dan bukankah Baginda maksum, dan telah dijamin syurga, kenapa masih lagi nak beribadat hingga bengkak2 kaki, hingga lebam2 mata menangis. bukankah baginda sepatutnya berehat2, kan? akan tetapi, Ar-Rasul menyatakan, bahawa baginda melakukan benda tersebut, kerana ingin menunjukkan rasa syukur kepada ALLAH, atas nikmat yang diterimanya, walaupun nikmat itu tidak ternampak sekarang, tetapi ianya pasti.

samalah kisahnya seperti keadaan di atas, andai kita mendapat pertolongan, nikmat dari seseorang, pasti kita akn mensyukuri nikmat tersebut, dan pasti kita akn cuba menunjukkan kepada orang tersebut, kita sangat2 berterima kasih kepadanya atas pertolongan dan nikmat yang telah diberikan..

moga2, kita tergolong dalam golongan yang mensyukuri nikmat dariNYA, amin....

No comments: