Jadi, disebabkan saya merupakan salah seorang peminat tegar tech-youtuber, dan sering menonton video tech-youtuber (atau content creator if they prefer it), baru2 ini, mereka dengan penuh rasa excited telah memberitahu dan mencuba serta telah post video-video terbaru mereka dalam satu lagi platform media sosial, iaitu instagram television, atau pendeknya IGTV.
untuk mereka yang tidak tahu, selain Youtube, terdapat juga beberapa media content yang cuba bersaing dengan youtube, macam vimeo, periscope, snapchat, Vine, dan lain-lain lagi. akan tetapi kebanyakan apps/platform ini tak dapat bersaing dengan Youtube. ada juga Facebook video, tapi masih tak berjaya menyaingi Youtube. sukar untuk search dan banyak fungsi dalam youtube yang tidak boleh disaingi. untuk lebih faham tentang saingan bagi Youtube, boleh tonton video dari MKBHD di bawah
Dan kemudian, pada 20 June 2018, instagram telah memperkenalkan IGTV! ya, ianya kemungkinan untuk menyaingi dan mengambil sedikit potion daripada kek yang telah lama dimakan oleh Youtube. ok deep gile.
dalam video MKBHD di atas, dia juga menerangkan bahawa IGTV ni mempunyai fungsi yang kebanyakannya ada pada Youtube. mudah untuk buat carian, berdasarkan creator, cumaaaa...... video dalam bentuk vertical dan bukannya horizontal... mungkin mereka berniat untuk fokus kepada pengguna yang muda, seperti snapchat, atau instagram stories, video yang disajikan adalah berbentuk vertical (menegak).
dalam video MKBHD di atas, dia juga menerangkan bahawa IGTV ni mempunyai fungsi yang kebanyakannya ada pada Youtube. mudah untuk buat carian, berdasarkan creator, cumaaaa...... video dalam bentuk vertical dan bukannya horizontal... mungkin mereka berniat untuk fokus kepada pengguna yang muda, seperti snapchat, atau instagram stories, video yang disajikan adalah berbentuk vertical (menegak).
apa fungsinya? apa yang akan pengguna dapat? entahlah. cuma pada waktu ini, (baru beberapa hari igtv diperkenalkan), masih kurang content atau isi yang ada dalam igtv. dan kebanyakannya masih seperti instagram stories, dan belum berkembang seperti video di Youtube lagi.
apa cabaran kepada creator? dalam keadaan bentuk video yang menegak ini, ia akan menghadkan sisi pandangan seseorang. jadi dalam bentuk video horizontal, lebih banyak info/content yang boleh dimasukkan, dalam igtv ini, ianya akan lebih terhad, dan mungkin fokus kepada vlogging sahaja, dan bukan kepada video yang lebih mendalam, seperti ig stories, snapchat sahaja.
tapi, siapa tahu apa akan jadi di masa akan datang? mungkin creator perlu lebih kreatif untuk berkarya, dan tidak fokus pada satu platform sahaja?
teringin nak lihat youtuber/content creator dari Malaysia seperti Kyo, Akwa, dan lain-lain menyediakan content dalam igtv ni (mereka masih belum ada lagi igtv channel setakat ni). yang ada setakat ni hanya sofyank. atau mungkin ada lagi?
industri seni kreatif akan lebih berkembang dengan igtv ini, atau mungkn hanya akan jadi seperti vine, vimeo yang hidup segan mati tak mahu? siapa tahu....
orait, jumpa lagi lain kali.
-blogger yang tak reti vlogging-
No comments:
Post a Comment