Friday, March 28, 2008

Added Values...

Assalamualaikum,

value added? apa benda tuh? bagi sebahagian orang, ianya sangat familiar, satu benda yang pelik2...

value added, atau bahasa mudahnya, penambahan nilai kepada seseorang. satu perkara yang sepatutnya diambil kira dalam pelbagai perkara. dalam pembelajaran sudah semestinya, takkan kita nak sama seperti rakan2 yang lain? mesti nak lebih, so, kita kene belajar lebih dari orang lain, agar kita dapat lebih nilai berbanding orang lain. dan orang yang lebih nilai ini yang biasanya mendapat lebih perhatian...

begitu juga dalam pekerjaan. sebahagian orang, mencari kerja yang terlalu tinggi expectation die, akan tetapi, bagaimana nilai sebenar pada orang itu?

sebahagian orang, tidak mahu menjadi pembantu kelas kedua, macam membasuh pinggan, jadi pelayan restoran, dan lain-lain. dalam masa yang sama, bekerja. kan? susah kan? takde nilai kan kalau difikirkan...

akan tetapi, sebenarnya, tanpa kita sedari, pekerjaan yang "biasa-biasa" inilah yang memberikan lebih nilai. tanpa kita sedari, communication skill, interaction, pengalaman, akan bertambah walaupun kita tak sedar. dan tanpa kita sedari, selepas beberapa lama bekerja, lagi banyak perkara yang tanpa kita sedari, telah menjadi kebiasaan, dan lebih nilai berbanding orang lain...kan?

lebih2 lagi, value added yang sukar untuk didapati...teringat kisah sirah Ar-Rasul, ketika mudanya, dia menjaga kambing biri-biri, keluarkan dari kandang, bawa ke padang ragut, petangnya, bawa pulang ke kandang, dan ianya sangat sukar. tapi penuh dengan nilai tambah yang tidak dapat tidak, digunakan kemudiannya dalam kehidupan sebagai Ar-Rasul..

oleh itu, andai kata pekerjaan yang sedang dibuat, seperti tidak ada nilai, fikirlah semula, insyaALLAH ada nilai yang tidak kita perhatikan..dan insyaALLAH pengalaman itu akan berguna kelak, dan menjadi lebih baik dari semasa ke semasa..

so, tambah nilai dalam apa juga yang sedang anda perbuatkan!!!

till then...

No comments: