Saturday, January 06, 2018

Review Buku: Anding Ayangan

Assalamu'alaykum,

Anding Ayangan, ketika memulakan Prolog buku ini, nampak betapa beratnya cerita yang akan dibawakan oleh Ramlee Awang Murshid bagi buku kali ni. Bermula dengan 2 adik beradik Pangeran, dan diteruskan lagi dengan perjalanan kehidupan 2 kerajaan yang dinyatakan berlaku sekitar Brunei Darussalam. Ianya dimulakan dengan perjalanan dua Pangeran, melalui satu perkampungan yang telah dibakar hangus, dan mereka berhenti untuk menyiasat apa yang terjadi.

Anding Ayangan: Ramlee Awang Murshid

Kemudian, pembaca di bawa ke satu lagi cerita, mengisahkan Nyian yang dijumpai hanyut di sungai, dan diselamatkan. Nyian seterusnya menjadi salah satu watak utama. Nyian mempunyai "dogengan" berkaitan satu negara bernama Ayangan, yang ingin menakluk Mukim Anding bagi melengkapkan kuasanya. Dan ia seterusnya menceritakan latar belakang Negara Ayangan, dan Mukim Anding, yang meliputi watak2 utama Negara Ayangan: Raja dan anak2nya, Jabing, Betatar, dan 2 lagi anaknya. dan watak Mukim Anding, Penghulu Sunni, anaknya Chahaya. 

Ceritanya berlapis-lapis, dan perlu dihayati dengan betul. Terdapat 3 cerita berlapis, antara kisah Pangeran kaitannya dengan kisah Negara Ayangan, dan bagaimana Nyian bercerita. Bagaimana kesudahan kisah Negara Ayangan dan Mukim Anding? Adakah Ayangan mampu menakluk Anding? boleh dapatkan buku ini. 

Wassalam

No comments:

Review Buku: Pemburu

 Assalamu'alaykum ok, bersambung dengan siri Hero pula, karya Hilal Asyraf untuk post kali ini. Jika sebelum ini, kita melihat buku kary...