Wednesday, May 07, 2014

Pesanan Dari Mimbar: 2 Mei 2014

Assalamu'alaykum,

Alhamdulillah, khutbah kali ini lebih relevan dengan keadaan semasa, selepas beberapa siri khutbah yang kurang berpijak kepada realiti. Lebih2 lagi, masjid ini dipenuhi pekerja-pekerja kilang yang hampir 2/3 dari keseluruhan jemaah yang hadir.

Tajuk khutbah adalah "Ihsan dalam pekerjaan".

Al-Quran menerangkan bahawa manusia dicipta untuk beribadah dan menguruskan dunia dengan sebaik mungkin. Dan kemudiannya, manusia akan dihisab di hari akhirat kelak. Sebagai pekerja, ada tugas dan tanggungjawab tertentu. Dalam melaksanakan kerja, terdapat 2 syarat utama; 1. Melaksanakan hak Allah, dan 2. Melaksanakan hak muamalah sesama manusia.

Isu yang sering dibangkitkan, adalah tahan dan ihsan dalam pekerjaan. Islam memberi peringatan untuk berbuat baik, menjaga kualiti dan ihsan dalam pekerjaan kita, cuma ia menjadi kecemerlangan kepada kita. Rasul s.a.w bersabda: Allah sangat suja bile seseorang dari kamu membuat kerja, dan dia membuat kerja dengan kuat dan tekun. 

Salah satu rukun dalam Islam selain rukun Iman dan Islam, adalah Ihsan. Menghayati ihsan akan menjadikan kita masyarakat yang cemerlang. Ihsan bermaksud mengabdikan diri kepada Allah, dengan kerja yang dibuat dan dinilai oleh Allah. Ihsan adalah kamu menyembah Allah seolah-olah kamu melihat Allah.

Unsur penting ihsan dalam pekerjaan adalah bersifat profesional. Persoalan yang besar adalah, bagaimana nak melahirkan sifat ihsan ini? Prinsip ihsan; 
1. Akhlak mulia, 
2. Cemerlang, 
3. Ada ilmu pengetahuan, 
4. Ada wawasan dan masa depan, 
5. Ada nilai diri yang tinggi.

Prinsip ihsan adalah perlu menguasai ilmu, dan seimbang dalam beribadah, ihsan akan hasilkan pekrja yang bertanggungjawab dan istiqomah kepada Allah. Pekerja yang lakukan tugas dengan ihsan dijanji pahala besar. Allah menggesa manusia berani membuat perubahan kepada yang lebih baik

Wallahualam

No comments: