Wednesday, June 08, 2011

Bedah Buku: U-Turn Ke Jalan Lurus

Assalamu'alaykum,

so, hari ni (baca: sebenarnya dah beberapa hari) habis membaca salah satu lagi buku yang sangat menarik. buku ini sebenarnya di promote oleh salah seorang pakcik yang dikenali. dia menyatakan bahawa buku ini sangat menarik untuk dibaca dan dihayati. dan benarlah katanya, buku ini sangat menarik untuk dibaca, dan dihayati isinya.


buku ini dipecahkan mengikut bab, dinamakan sebagai mutiara kata, dan setiap satunya, sarat dengan pengajaran secara tidak langsung, dan secara langsung. bagaimana dinyatakan sebagai tidak langsung dan secara langsung ini?

setiap mutiara kata, dimulakan dengan kisah, atau cerita mengenai sesuatu peristiwa dalam kehidupan seharian. kisah yang diceritakan, kebiasaannya telah didengari sebelum ini, samada melalui "penerusan" (baca: fowarding) email, dari kisah2 di radio, atau di mana jua. yang menariknya, selepas penceritaan yang menyentuh hati, penulis meneruskan lagi dengan hadith qudsi, disertakan dengan terjemahannya, dan akhir sekali, setiap bab mempunyai pengajaran, dari kisah yang ditulis, serta dari hadith yang dinyatakan.

ia mampu menyentuh hati, dan paling penting, sekiranya kita telah melakukan ketidakbaikan (baca: dosa mungkin), jangan ditangguh lagi proses u-turn (baca: pengembalian) kepada fitrah manusia sebenar. banyak pengajaran yang boleh diambil, dan banyak kebaikan yang mampu dihadamkan.

dan sekiranya hati terdetik untuk melaksanakan kebaikan, atau terasa ingin kembali kepada ALLAH, teruslah membuatnya, jangan bertangguh lagi. kenapa? kerana ketika itulah hidayah ALLAH diserapkan ke dalam hati kita, dan terpulang pada kita, untuk menerima dan mengamalkannya terus, atau terus bertangguh2...

wallahu'alam

No comments: