Friday, April 22, 2011

peristiwa yang menyentuh hati

Assalamu'alaykum,

semalam (20 April 2011), penulis telah melalui satu pengalaman yang sangat menyentuh hati, dan mampu menyedarkan kembali apa yang berlaku di sekeliling masyarakat Malaysia.


semalam, perjalanan menaiki bas telah memakan masa lebih kurang 3 jam setengah. dan bas hanya dinaiki oleh 4 orang penumpang (baca: sahaja), pastinya sebab hari perjalanan adalah hari rabu (baca: tengah minggu), dan tengahari, pastinya tiada orang akan bertolak pulang dalam waktu-waktu sebegini.

setibanya di hentian Serdang (baca: hentian PLUS ye, bukan hentian KTM Serdang), cadangan awalnya adalah untuk menaiki teksi, kerana ramai sahabat yang tidak berkelapangan dan belum pulang dari kerja. jadi cadangannya memang untuk menaiki teksi. tiba2, turun sahaja dari bas, dan ketika hendak menuju ke teksi, hp berbunyi, menandakan ada sms masuk. rupanya salah seorang sahabat baru tiba di rumah, dan dia akan mengambil penulis di hentian serdang. padahal dia baru sampai dari tempat kerja. Alhamdulillah, semoga ALLAh merahmati dan meredhai beliau.

kereta yang bernasib malang, namun penuh hikmah disebalik kejadian...
kemudian, sementara menunggu ketibaan sahabat tersebut, penulis menuju ke tempat parking kereta di belakang hentian tersebut. hajatnya untuk memudahkan sahabat tersebut untuk parking, kerana jalan di belakang hentian serdang baru sahaja diturap, dan jalan sedikit tinggi daripada bahu jalan.

dan sementara menunggu, penulis menelefon sahabat tersebut, memberitahu untuk mengambil kehadapan sedikit dari hentian, di bahagian parking tersebut, dan sahabat tersebut bertanya: "parking yang ada kereta terbalik tu ke?". penulis terkejut, dan menoleh ke belakang, dan ada kereta baru sahaja terbabas, tayar hadapan sebelah kirinya termasuk ke dalam longkang. ketika itu, hati berbelah bahagi, dengan kepenatan pulang dari JB, dengan keinginan untuk menolong pemilik kereta tersebut.

selepas sahabat parking kereta, penulis meninggalkan jaket dan beg dalam kereta, dan hati telah tetap untuk membantu pemilik kereta tersebut. awalnya, hanya sekitar 5-6 orang yang membantu, dan alhamdulillah, keperihatinan orang ramai di sekitar kawasan kejadian, sekitart 20 orang telah datang membantu, dan pelbagai usaha dilakukan, akhirnya selepas kira2 20 minit, kereta tersebut telah selamat keluar. hanya bumper depan sahaja yang rosak teruk. yang lain kelihatan (baca: luaran sahaja ye) ok.

alhamdulillah, masyarakat Malaysia masih perihatin lagi, walaupun bangsa berbeza2

wallahu'alam...

No comments:

Review Buku: Pemburu

 Assalamu'alaykum ok, bersambung dengan siri Hero pula, karya Hilal Asyraf untuk post kali ini. Jika sebelum ini, kita melihat buku kary...