Thursday, April 14, 2011

Hantu Kak Limah Balik Rumah - bedah film (2)

Assalamu'alaykum,

jadi, dalam filem yang sangat menarik ini (baca: betul sangat menarik), yang ditelah ditonton oleh penulis sebanyak 4 kali, atas pelbagai alasan yang berbeza. kali pertama, cuma ingin bersantai-santai menikmati filem Malaysia, melihat kemajuan pemikiran. keduanya, selepas membaca komen2 membina, cuba mencari apa yang cuba ditonjolkan, dan "tazkirah" yang cuba disampaikan.



kalau dilihat, kisah bermula dengan seorang anak muda, si Usin (baca: Awie) pulang ke kampung, selepas 3 tahun tidak pulang, untuk memperbaiki diri di rantau orang. satu perkara yang perlu dilaksanakan sepatutnya oleh setiap Muslim. kenapa? kerana dengan berjalan, melihat dan memikirkan alam yang ALLAH ciptakan.

keduanya, ketika masa permainan (baca: play) 5:13, Usin telah menegur Kak Limah (baca: yang kelihatan seram), dan beramah mesra. dia bertanya: "tak tengok akademi fantasia ke?", maknanya? kemungkinan (baca: KEMUNGKINAN), si usin dah tahu kegemaran Kak Limah. ini antara contoh berakhlak ketika bermasyarakat. saling bertegur sapa...selain itu, rakan2 usin, si Usop Wilcha dan Abi Hurairah (baca: nama tak buleh blah), terus datang melawat selepas mendengar khabar Usin pulang ke kampung. ini juga adalah amalan yang baik, apabila mendengar khabar rakan2 pulang, yang dekat2 sedaya upaya untuk menziarahi sahabat...(minit 7:10)

akhir sekali, untuk klip video kali ini, ada ditegur, mengenai pengharapan bantuan semata-mata oleh kerajaan.(7:32 - 7:40) "semua nak gomen nulungnya bile dah bengap macam tu", ini antara perkara yang telah melemahkan masyarakat ISLAM itu sendiri. terlalu berharap. memang kerajaan patut membantu, akan tetapi, sebagai manusia, setiap orang perlu berusaha, hinggakan Ar-Rasul s.a.w telah membantu seorang sahabat yang mengemis, dengan memberikannya kapak untuk digunakan dalam bekerja sebagai pengumpul kayu api.

wallahu'alam...

seronok kan bedah filem dari perspektif yang tidak hanya kepada menuntun dan berseronok sahaja...hehe

No comments: