Sunday, August 30, 2009

Malam 10 Ramadhan

Assalamualaikum,

alhamdulillah, kita masih lagi diberikan kenikmatan nyawa, dan juga kenikmatan mata, otak dan anggota badan yang lainnya...

malam ini, sudah masuk malam ke 10 Ramadhan, bermakna, hari ini akan habis sepertiga Ramadhan yang pertama, dan esok malam, kita akan masuk ke sepertiga Ramadhan yang kedua.

bagaimana prestasi amal kita? tilawah, tarawih, qiamullail...adakah masih mantap, dan maintain? atau sudah "terlopong" sedikit di sana, dan di sini?

dalam tilawah, kita perlu "lebih" sedikit bacaannya, kerana apa? kerana diawal Ramadhan, dengan semangat yang membara, kita mampu menghabiskan dua juzuk sehari, tiga juzuk sehari, akan tetapi, bila disibukkan dengan tugasan, dengan kerja yang sedikit menekan, kita akan "tertinggal" sedikit amalan kita. oleh itu, tidak menjadi masalah andai kita "lebihkan" sedikit amalan kita.

sepertiga Ramadhan yang kedua ini, biasanya ramai yang mula terasa lelah, letih, penat, capek dan sebagainya. akibat tekanan kerja, tempat belajar dan lain-lain lagi. tidak mengapa, kalau terkurang amalan, akan tetapi, simpanlah tenaga untuk memecut di sepertiga Ramadhan yang terakhir nanti. 

andai kata, sekarang ini, terasa kekurangan, lebihkan sedikit. ibarat marathon, awalnya, maintainkan kelajuan, pastikan tidak ketinggalan dengan orang lain..pertengahannya, mula mengorak langkah, mencari strategi baru andai masih tidak dapat memecut laju. dan akhirnya, dibahagian akhir marathon, kita memecut laju, menambah sebanyak2 amalan yang boleh.

akan tetapi, jangan dilupakan ahli keluarga kita, rakan2 kita, sahabat handai kita, saudara mara kita. pastikan mereka juga dapat bersama dalam langkah mengejar penghabisan marathon ini.

semoga amal kita, adalah amal yang dapat menjadikan orang lain juga sama2 beramal...berdakwah dalam beramal, berdakwah dengan amalan!!

Ramadhan, jangan tinggalkan daku!

--
Mohammad Zakri Tarmidi
Jabatan Geoinformatik
Fakulti Kejuruteraan dan Sains Geoinformasi
Universiti Teknologi Malaysia

No comments: