Friday, November 28, 2008

Wednesday, November 12, 2008

cabaran dakwah

assalamualaikum

dugaan dan cabaran dakwah itu pelbagai...ada yang keras, ada yang lembut...

"ada seekor semut, dia memanjat pokok kelapa hingga ke puncaknya,
kemudian, dari jauh, ada angin kencang datang membadai,
lalu, dia kuat memegang dahan, agar tidak jatuh,

lagi, angin taufan juga datang,
meniup kuat, hingga menggoyangkan pokok kelapa,
lalu, lebih kuat dipegang dahan itu,
dan tidak jatuh lagi,

puting beliung juga berpusing,
menghempas pokok, mencemaskan hati,
tapi dahan semakin kuat dipegang,
lalu selamat dari terjatuh dari dahan pokok yang tinggi itu...

tetapi, tidak lama, angin sepoi2 bahasa bertiup lembut,
mengenai kepala, membelai rambut,
lalu, mata semut menjadi kuyu,
terasa indah, sedapnya angin,
lalu tertidur, dan jatuh dari pokok...."

olahan semula daripada satu scene dalam "Sang Murobbi", bila ditekan dengan kuat, kita akan kuat menahan, dan melawan semula...akan tetapi, bila dilayan, bila diberikan kemudahan, lalu, kita menjadi lemah, dan akhirnya, ditelan arus badai yang mendatang....

Friday, November 07, 2008

nasihat ibunda - angkatlah tangan

assalamualaikum,

angkat tangan?

kenapa pulak?

angkatlah tangan kalau terjumpa teman yang dikenali...

angkatlah tangan pada pengawal yang menjaga pintu utama tu...

angkatlah tangan pada orang yang memberi ruang kepada kereta kita saat sesak jalan...

kan mudah...tak sukar...

dan pastikan, angkat tangan kanan, jangan pula angkat tangan kiri...

nanti orang ingat kita kurang ajar...

betul ke? hehe

Wednesday, November 05, 2008

kubur masing2

assalamualaikum,

satu istilah, yang sering digunakan apabila kita menegur orang lain, akan tetapi, orang yang ditegur, tidak mahu mendengar nasihat.

"ala, kubur masing2..."

ada ke pernah terfikir, kita mula hidup, perlukan orang lain, ibu yang meneran, melahirkan kita. kemudian, nurse, atau doktor yang menyambut, memudahkan untuk kita dilahirkan. dipotong tali pusat, kan orang lain yang buatkan?

ibu yang bagi susu, takkan kita minum sendiri? belajar, orang yang ajarkan, bercakap, daripada pendengaran, dan pelajaran dari persekitaran sekeliling. kan semuanya perlu orang lain?

bahkan, kadang2 yang ditegur, sedang berchentan-chentun, bercouple, tapi bila ditegur, dia cakap "ala bang, kubur masing2...", laaa....kan sebelah awak tu, orang lain gak...

nanti dah mati, ada orang tolong mandikan, kafankan, kebumikan...takkan nak mandi sendiri? nak kapan sendiri? hebat...bahkan syaitan yang "membantu" penyesatan kita pun tak tolong...lepas tu, masuk kubur sendiri? takde orang bawakan?

paling best, nak kambus kubur sendiri? kubur masing2 lagi ke? mmm....


nasihatkanlah kamu, sebelum kamu tak sempat dinasihatkan...hehe

Monday, November 03, 2008

pedihnya hati

Assalamualaikum,


 

tiba-tiba, hati terasa rindu yang teramat sangat pada arwah ayahanda...

rindu sangat2...

ya ALLAH, KAU temukan dan kumpulkanlah kami semua di akhirat kelak...