Sunday, May 18, 2008

cita - cita


assalamualaikum,

alhamdulillah, dah beberapa hari jadi bapa kepada budak kecik, dan alhamdulillah juga, banyak perkara yang boleh dipelajari...yang paling banyak, adalah perlunya sifat sabar yang mendalam sebagai bapa ni.....ish ish ish...

anyway, bukan tentang bapa yang nak diutarakan, tetapi, nak bincang sikit tentang cita2...

pasti kita ingat, semasa kecil dahulu, kita sibuk nak bercita2 menjadi askar, cikgu, engineer, and so on...dan ada juga yang bercita2 nak jadi angkasawan, dan pelbagai lagi cita2 yang kadang2 tak terjangkau oleh otak pemikiran kita. dan alhamdulillah, semakin ramai yang berjaya selangkah demi selangkah dalam mencapai cita2 yang sering diimpikan...

namun, dalam langkah yang semakin panjang, terlalu banyak dugaan, dan pengalaman yang telah ditimba. dan langkah dalam mencapai cita2, mula berubah...

dengan pengalaman yang telah ditimba, matlamat dan cita2 asal, mula difikirkan. kenapa sebenarnya aku nak bercita2 seperti yang demikian? ada yang telah kepenatan dalam melangkah, dan tersungkur awal. ada juga yang cuba sedaya upaya, walaupun seperti tidak berdaya lagi...

bila difikirkan, kenapa kita bercita2 seperti itu, banyak perkara yang diambil kira. ada yang memikirkan soal ekonomi, bila nak bekerja, nak mencapai matlamat sebagai jutawan sebelum umur 40 tahun. ada yang nak mengumpul harta sebanyak mungkin, dan sebagainya.

ada juga yang berdasarkan keseronokan. seronok nak menjadi angkasawan, sebab nak keluar ke angkasa, nak tengok bumi dari angkasa. tu yang best tu..seronok...ada juga yang berdasarkan kepada nak membantu keluarga, keluarga susah, nak perbaiki ekonomi keluarga, agar anak2 tidak menjadi seperti kita. agar adik2 dapat jadi dan lebih baik dari kita.

dan tidak lupa juga, dengan pengalaman, dengan ilmu yang bertambah, dengan tarbiyah yang didalami, tarbiyah menjadi punca kita bercita2. ada yang bercita2, untuk menjadi businessman, sebab nak menjana dana kepada gerakan dakwah dan taribyah.

ada yang bercita2 untuk menjadi guru, agar dia bisa mendidik dan mentarbiyah anak bangsa, untuk melaksanakan misi dakwah dan tarbiyah di muka bumi ini. ada yang juga bercita2 untuk meneruskan misi dakwah, hingga tak kisah, apa pun kerja yang dapat, janji dapat terus di sesuatu tempat, agar dakwah dan tarbiyah terus berjalan...

apapun matlamat, cita2, dan sebab untuk mencapai cita2 ini, perlu diingat, dan perlu dimuhasabah sentiasa, agar kita tidak terpesong...dan andai telah terpesong pun, perlu lagi muhasabah, dan perbaikan diri, agar kembali ke landasan yang tepat....

dan jika tidak mampu bersendirian, carilah kawan yang mampu membantu kita, agar tidak terus terpesong....andaikata terlalu lama masa yang telah terpesong itu, buanglah ego, buanglah segala sifat riak, bangga diri, dan kebanggaan diri, dan carilah jalan sebenar untuk ke pangkal jalan, dan kembali menjadi yang terbaik untuk diri sendiri, keluarga, masyarakat, dan seluruh umat islam...

so, andai kata diri kita masih terpesong, dan masih tidak perasan, cubalah bermuhasabah diri. tanyalah sahabat, ahli keluarga, adakah kita telah terpesong? kalau ia, carilah jalan kembali, agar kita tidak terus terpesong, dan mampu menjadi makhluk ALLAH yang diredhai dan dirahmati, dan agar cita2 kita, selari dengan kehendak islam, dan menjadi yang terbaik antara yang terbaik...aminnnn...

satu muhasabah untuk diri sendiri juga...

No comments: