Sunday, April 20, 2008

Menanti di Barzakh

assalamualaikum,

menanti di barzakh,

walaupun dengar banyak kali dah, dah hafal liriknya, tapi masih terasa lagi, terasa betapa teruknya diri sendiri...

beberapa kali dalam hidup ini, melihat urusan pengebumian saudara, sahabat...dan teringat semasa arwah badang meninggal, betapa ramainya orang yang sama2 uruskan, dan ramainya yang solatkan arwah...dan terfikir, macamana bila aku mati nanti? adakah selayaknya aku mendapat apa yang dia dapati?

dan selalu melihat, urusan pengebumian saudara2 ini, mudah, dan cepat, tiada masalah seperti yang pernah dibaca. dan terfikir, adakah urusanku nanti mudah seperti itu? dan tidak menyusahkan orang2 sekeliling, dan saudara2 aku nanti?

rasa macam tak larat nak dengar lagi nasyid ni...lagi2 ayat quran yang menyebut balasan kepada orang berdosa. memang tak nampak, tapi bila diceritakan, bila dikisahkan dengan sebegitu teliti, baru terasa....

baru terimbas kembali, betapa nakalnya dulu kecik2, betapa teruknya diri sendiri, yang tidak sedar apa yang dibuat itu salah, dan kini, terpaksa terima hakikat, yang semua itu telah berlaku, dan tidak mampu diubah lagi, cuma mampu dihindari selepas ini...


"ku merintih, aku menangis,
ku meratap, aku mengharap,
ku meminta, dihidupkan semula,
agar dapat kembali ke dunia nyata..."

No comments:

Review Buku: Pemburu

 Assalamu'alaykum ok, bersambung dengan siri Hero pula, karya Hilal Asyraf untuk post kali ini. Jika sebelum ini, kita melihat buku kary...