Tuesday, August 21, 2007

Masyarakat Islam di Australia

Warga Muslim Australia khuatir keselamatan diri


BRISBANE: Penduduk Muslim Australia hidup dalam ketakutan yang menjadi antara punca mereka meragui kerajaan dan hidup tersisih daripada masyarakat negara itu.

Mereka berasa takut melakukan sebarang perjalanan, baik untuk keluar dari pintu rumah sendiri sehinggalah menaiki pesawat kerana bimbang menjadi sasaran pihak berkuasa.

Ini didedahkan kajian kebangsaan ke atas penduduk Islam dan menjadi usaha pertama seumpamanya, lapor Brisbane Times, semalam.

Tinjauan itu antara lain mendapatkan pandangan rakyat tempatan mengenai tahap keselamatan mereka selepas kejadian 11 September 2001 di Amerika Syarikat.

Namun, berbanding masyarakat lain, penduduk Muslim memberi reaksi balas yang amat berbeza daripada yang lain.

“Hasil awal tinjauan di kalangan penduduk Muslim yang mewakili 1.5 peratus keseluruhan penduduk, amat mengejutkan. Berikutan itu kami terpaksa mengadakan kajian dengan masyarakat Muslim menjadi sampel kaji selidik lebih khusus bagi menjelaskan hasil awal itu,” kata Profesor Mark Balnaves, penyelidik di Universiti Edith Cowan yang turut terbabit dalam tinjauan berkenaan.

“Mereka amat bimbang dan ketakutan. Mereka takut untuk menaiki pesawat, takut melangkah keluar rumah atau menyertai masyarakat setempat.

“Penduduk Muslim ini juga takutkan kerajaan, tidak percayakan pihak media dan akibatnya mereka hidup tersisih. Penyisihan mereka itu pula membimbangkan kita,” kata Balnaves.

Tinjauan itu turut menunjukkan yang masyarakat Islam berkemungkinan besar membuat persiapan berdepan sebarang kemungkinan.

“Biarpun sanggup mempertaruhkan nyawa berjuang demi mempertahankan Australia, mereka kemudian sedar yang mereka sebaliknya dilihat secara satu ancaman kepada masyarakat lain.”

Pengerusi Forum Perhubungan Islam-Australia, Kuranda Seyit berkata masyarakat Muslim juga lebih berhati-hati dan terpaksa berfikir dua kali sebelum menyertai sebarang acara rasmi biarpun ia tidak menghalang mereka meneruskan perniagaan masing-masing.

Seyit juga mendakwa, perasaan takut itu amat ketara sehinggakan ada yang sanggup mengubah nama Islam atau Muslim mereka bagi mengelak menjadi mangsa diskriminasi sewaktu memohon pekerjaan.

Tinjauan itu dibuat di tengah-tengah kontroversi terbaru apabila pemimpin pembangkang, Pauline Hanson dan bakal Senator Queensland, James Baker secara terang-terang mengakui menjadikan masyarakat Muslim sasaran kempen mereka. – Agensi

dipetik daripada laman web berita harian bertarikh 21 Ogos 2007, bahagian Dunia, klik di sini

http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Tuesday/Dunia/20070821053726/Article/Dunia_html

yeke? futuredoc ada komen?

1 comment:

أم الليث said...

gimik. read the english version. link in my blog

Review Buku: Pemburu

 Assalamu'alaykum ok, bersambung dengan siri Hero pula, karya Hilal Asyraf untuk post kali ini. Jika sebelum ini, kita melihat buku kary...