Wednesday, January 24, 2007

Berlari dan berpijak di bumi nyata

assalamualaikum,


terbaca satu email dari sahabat, yang sangat menyentuh hati, so, ni ceritanya:
--------------

Ada seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tidak dapat mengawal kemarahannya walaupun ianya hanya satu masalah kecil sahaja. Pada suatu hari, bapanya telah menghadiahkannya dengan seguni paku. "Untuk apakah paku-paku ini ayah?" tanya pemuda tersebut. "Setiap kali kamu marah, kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ini, bagi melepaskan kemarahan mu" jawab ayahnya. Pada hari yang pertama sahaja, pemuda itu telah memaku sebanyak 37 batang paku pada tembok bat tersebut. Selepas beberapa minggu, setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya, jumlah paku yang digunakan juga berkurangan. Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya dari memukul paku menembusi tembok batu tersebut. Akhirnya tibalah pada suatu hari, dimana pemuda tersebut tidak marah, walau sekali pun.

Dia pun memberitahu ayahnya mengenai perkara tersebut dengan gembira. Bapanya mengucapkan tahniah dan menyuruh dia mencabut kembali paku setiap hari yang ia lalui tanpa kemarahan.Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku-paku tersebut. Pemuda tersebut lantas memberitahu perkara tersebut kepada bapanya dengan bangganya. Bapanya lantas memimpin tangannya ke tembok tersebut dan berkata "Kau telah melakukannya dengan baik, anakku, tetapi lihatlah kesan lubang- lubang di tembok batu tersebut, tembok itu tidak akan kelihatan sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah, ianya akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini. Kau boleh menikam seseorang dengan pisau dan membunuhnya. Tetapi ingatlah, tak kesah berapa kali kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatam mu, namun lukanya masih tetap ada. Luka di hati adalah lebih pedih dari luka fizikal. Sahabat adalah permata yang sukar dicari. Mereka membuatkan kamu ketawa dan menggalakan mu ke arah kejayaan. Sahabat juga adalah seorang pendengar,berkongsi suka dan duka dan sentiasa membuka hatinya kepada kita.

>>>Maafkan saya sekiranya saya pernah meninggalkan kesan berlubang di dinding hati anda.....

---------------------

memang benar, dalam hidup ini, banyak kali kita melakukan kesilapan, dan banyak kali juga hati2 orang yang lain, "berlubang" dengan sikap kita...ramai yang menyatakan "maafkan jela sheikh..", namun mereka lupa, yang lubang2 itu tetap ada...

kesilapan yang berulang2 kali, akan menyebabkan kebosanan dan tawar hati yang sangat mendalam, dan ini yang sering kita lupa...mungkin orang itu takkan kisah dengan perbuatan kita, orang lain akan kata "memang itu perangainya", tapi kita terlupa, yang hati itu juga punya perasaan, dan seringkali, kerana percakapan kita itulah, hati2 akan bertambah lubangnya...

kalau dilihat, salah satu peribadi Ar-Rasul, yang sentiasa memaafkan, hati budi yang sangat lembut. dan tidak meninggalkan lubang dalam hati2 manusia...indahnya hidup ini andai semua orang begitu. namun, tidak semua orang begitu, ada yang perlu kita tambat hatinya...

walaupun orang itu sebelum ini sentiasa berlapang dada, tapi tidak semestinya dia sentiasa begitu. ada saat dan masa, yang dirinya akan terasa sangat2 dengan percakapan dan perbuatan kita, dan ia yang akan menjadi penyebab kepada "kelainan" pada peribadi tersebut.

dan, jangan disalahkan orang lain, andai kata percakapan kita itulah yang menjadi penyebab kita ditarik di akhirat kelak, ke dalam "dunia yang panas membara", kerana ia akan tetap dikira walau ia hanya diucapkan sesaat cuma..

-------------------
oleh itu, andai kata ada salah dan silap dari diri ini, dimohon kemaafan dan setulus ikhlas diharapkan kemaafan dari semua...

-zakri-

Sunday, January 21, 2007

satu dua tiga dan empat

Assalamualaikum,

its been a long time for me, not updating this blog, but this time, insyaALLAH i'll try my best...mayB its because the internet link still slow, because the optic cable in taiwan still not been fix up...but it ok..in weekend, i can update, but on the weekdays, it take time...anywy, this is it..

actually, i dont have any idea what to write, what to update, but then, after browsing a few my little community blog, i've finally, has something to say...actually, after i post in my other blog...orait...

------------

dalam perjalanan hidup kita, banyak yang cuba kita capai, yang cuba kita perbaiki dan sebagainya...banyak sangat lagi benda yang tak tercapai oleh kita, walau banyak mana pun kita usaha....tapi, bila kita dah usaha sekeras mungkin, kemudian, still tak dapat lagi apa yang kita nak, mungkin pada satu tahap, kita akan terasa "berputus asa", walaupun tak diucapkan,tapi mula ditunjukkan. rasa feadup, menyampah, dan sebagainya, merupakan natijah daripada perasaan putus asa.

ada yang berputus asa dalam bab pekerjaan, bosan dengan kerja sedia ada, nak kerja tetap, nak kerja yang lebih rileks lagi berbanding yang dibuat sekarang, sehinggakan malam2 tidur pun terganggu, dan masa bersama keluarga juga menjadi kurang.

ada yang berputus ada dengan teman2, kawan2, selama ini kawan2 yang ditatang bagai minyak yang penuh, diberikan layanan yang khas, tapi kini, semuanya tiada lagi...semua sepertinya tidak mengenal diri kita...dan mencari bila ada "keperluan" sahaja...tiada lagi sembang2 dan rehat2 sebentar di kedai atau cafe, tiada lagi "berlari" bersama di petang hari atau pagi hari...bertemu, bila "berkeperluan" dan "berkepentingan" sahaja...

ada yang berputus asa dengan tarbiyah, merasakan sempitnya dunia tarbiyah itu sendiri, dengan fokus yang terlalu dalam. dan tiada idea baru dan cara baru lagi yang boleh dilakukan, hanya mengikut apa yang generasi dulu telah lakukan. sedangkan, mungkin dengan pembaharuan itu akan memberikan lebih lagi kebaikan kepada gerakan dakwah dan tarbiyah itu sendiri.

namun, walau banyak mana putus asa pun kepada semua ini, yang lebih menjurus kepada keduniaan ini, janganlah sekali2 berputus asa dengan ALLAH...jangan sekali2 merasakan bahawa ALLAH tidak lagi menyayangi kita...jangan merasakan, seolah2 kita dipinggirkan oleh ALLAH, walaupun semua orang telah meminggirkan kita...

yakinlah, bahawa ALLAH memang sengaja nak menguji kita, memberikan kita sedikit harapan selepas kegelapan yang menyelubungi hati kita. dengan ujian2 ini, menjadikan kita lebih yakin, dan bersemangat dengan kehidupan kita. walaupun seperti tiada harapan lagi, tapi yakinlah, insyaALLAH, harapan dan bantuan dari ALLAH pasti akan datang....walaupun sekelumit cuma, dan mungkin dalam bentuk yang kita tak jangka2, dan mungkin, dalam ruang yang kita tak inginkan, tapi itulah dia rahmat dan nikmatNYA kepada hambaNYA...

menyatakan lebih mudah, bercakap memang mudah, tapi untuk perlaksanaannya, hanya ALLAH yang tahu, dan kita sendiri yang tahu...walaupun seperti dihukum oleh manusia kerana sedikit kelalaian kita, yakinlah, ALLAH tetap disisi kita...ujian yang melanda, sepatutnya menjadikan kita lebih seronok, kerana kita dapat merasakan, bahawa ALLAH mengawasi kita, dan memang memerhatikan kita selama ini...hinggakan diberikan sedikit ujian, mungkin kerana kita yang melupakan ALLAH...

jangan takut, dan jangan bersedih hati...kerana ALLAH bersama kita...
ALLAH kan MAHA PENGASIH lagi MAHA PENYAYANG?....

-zakri-
-indahnya iman dan islam...-

Saturday, January 13, 2007

keadaan tak diduga

assalamualaikum,

mmm..lama rasanya tidak memunculkan diri. suasana hari sabtu yang suram, sedikit mengganggu perjalanan hidup. keadaan yang kurang bermaya juga, memberikan impak yang cukup besar, dengan tidak lagi mengabaikan keadaan dan situasi semasa.

banjir, sekali lagi melanda barat semenanjung malaysia, kali ini, lebih teruk, dengan rumah yang sebelum ini dinaiki air separas pinggang, kali ini, hingga bumbung. keadaan yang tidak terkawal juga, mula meresahkan ramai orang..

namun, masih ada yang mampu berfikir secara rasional. dalam kekalutan dan kesukaran yang dialami, masih ada yang mampu tersenyum, dan berfikir secara rasional, betapa besarnya kekuasaan ALLAH, dengan sekelip mata, semuanya musnah. dalam sekelip mata, semuanya menjadi igauan yang ngeri buat sesetengahnya.

dan, ia juga membenarkan apa yang telah ALLAH janjikan buat hambaNYA, iaitu, andainya seseorang atau sekumpulan orang berbuat kejahatan, dan ALLAH menurunkan bencana, semuanya tidak akan terlepas, walaupun ada orang alim dikalangan mereka.

in jua menjadi saksi dan bukti, betapa ALLAH MAHA BERKUASA, dengan berkata JADILAH, maka ianya pasti terjadi..

------------------------

selepas beberapa kali, rasanya, kali ini akan memberi ruang untuk diri sendiri bersedia setiap masa, dan mula memikirkan, betapa perlu untuk sentiasa berada dalam keadaan siap siaga..

sedih, salah sorang member sepejabat, akan berhenti kerja, mencari peluang kerja yang baru, tiba2, dan sangat mendadak..saat diperlukan, sebagai ketua lagi..takpelah, setiap pertemuan, ada perpisahan. samada perpisahan itu berlaku cepat, atau lambat...samada ditinggalkan, atau meninggalkan..

wassalam


-zakri-

Sunday, January 07, 2007

Tangging thing

THREE NAMES YOU GO BY:

  1. Abg **** (family)
  2. Zakri
  3. 'Zack (i dunno, memember yang suka hati nak panggil...)
NGS YOU DON'T LIKE ABOUT YOURSELF:
  1. ego yang tinggi
  2. suka tidur, tengah cuba nak kurangkan!! hehe..
  3. my perut and babat...lalala (haha!)
THREE PARTS OF YOUR HERITAGE:
  1. Terengganu
  2. Johor
  3. KL kot, sebab tinggal KL 12 years.
THREE THINGS THAT SCARE YOU:
  1. Entering neraka
  2. Azab kubur
  3. Dying in kufr
  4. (curik dari umayr!)
THREE OF YOUR EVERYDAY ESSENTIALS:
  1. buka mata
  2. gosok gigi
  3. pakai seluar kot...haha
THREE OF YOUR MOST TREASURED POSSESIONS:
  1. laptop a.k.a computer
  2. my handphone
  3. iman
THREE THINGS YOU ARE WEARING RIGHT NOW:
  1. sweater Spalding (bought rm5 kat ayer hitam)
  2. seluar kargo hitam
  3. t-shirt art of africa
THREE OF YOUR FAVOURITE BANDS OR MUSICAL ARTISTS:
  1. Ramli Sarip
  2. Raihan
  3. Hijjaz (dulu2, sekarang kurang sikit)

THREE OF YOUR FAVOURITE SONGS:
  1. currently, suka nasyid inteam-nur ilahi
  2. mirwana - permataku
  3. i will survive - cake
THREE THINGS YOU WISH YOU HAVE BUT WHICH YOU DO NOT HAVE RIGHT NOW:
  1. Iman yang tinggi...aminn...
  2. duit...senang nak kawen nanti! haha...
  3. komputer@laptop, senang nak wat keje, sebab laptop sendiri...yang RAM 2GB, harddisc nak 300GB, haha...dengan display card power...lalalala..senang nak guna software berat2 ni..
THREE THINGS YOU WANT IN A RELATIONSHIP:
  1. Kasih Sayang
  2. itu
  3. Indah

THREE PHYSICAL THINGS ABOUT THE OPPOSITE SEX THAT APPEAL TO YOU:
  1. Akhlak
  2. Muka kot...hehe (maksud dalam ni)
  3. senyum...=)
THREE OF YOUR FAVOURITE HOBBIES:
  1. membaca (suratkhabar, majalah, internet, blog ntah apa2 lagi ar...)
  2. Programming....sakit otak kepala gue!
  3. Joging, nak main futsal, takde member, nak main badminton, baru ada member..hehhe
THREE THINGS YOU WANT TO DO BADLY RIGHT NOW:
  1. Bertaubat, isk isk...
  2. Siapkan sistem SMP sekolah...adduuhh..malu gue, dah setahun tak siap2...
  3. tunggu kehabisan cerita one piece, and naruto...errr...that two are manga k?
THREE PLACES YOU WANT TO GO ON VACATION:
  1. balik Kampung....terangganu..boleh jalan2 kat sana
  2. Pulau Tioman, best wooo...tepi pantai...
  3. Langkawi, best jalan2 sana, barang2 pun murah (wooo....takde tax...)
THREE KIDS' NAMES YOU LIKE:

DUNNo

THREE THINGS YOU WANT TO DO BEFORE YOU DIE:
  1. menjadi seorang Mu'min sejati...
  2. nak sangat belajar Quran & hadith sesungguh hati....kalau boleh, sanad sampai Ar-Rasul
  3. eerr...Good husband...hehe :p
THREE WAYS THAT YOU ARE STEREOTYPICALLY A WOMAN, WIFE AND MOTHER:
  1. I care.
  2. I care.
  3. I care.
THREE WAYS THAT YOU ARE STEREOTYPICALLY A MAN, HUSBAND AND FATHER:

1. respect...
2. respect...

Tagging these people!!


xnk arr tag sape...ah...hafiz bai...lalala, padan muke!!
sape lagi ek? nanti, continue boleh? hehe...