Thursday, September 21, 2006

Rindunya...

Assalamualaikum,

-------------------
apa daa server utm, still tak boleh buka blogspot...entahlah...
-------------------

termenung sejenak selepas solat maghrib tadi...kala berzikir, hati tiba2 terasa rindu, rindu yang amat sangat...rasa kerinduan yang meluap2, jauh melebihi kerinduan yang biasanya dirasai...rasa kerinduan yang terlalu sukar untuk diluahkan...

kerinduan pada Ar-Rasul tercinta...

andai kata, ALLAH berikan masa sejenak untuk bertemu dengan Ar-Rasul tersayang, pasti akan ku kucup tangannya, memberitahunya, betapa hati ni, terlalu merinduinya...

dan mungkin, akan kupeluk Baginda, peluk sepuas hati, meluahkan rindu yang terpendam dalam hati, agar dirinya tahu, bahawa, umat akhir zaman ini, jua merinduinya, bukan sekadar sahabat2 di zamannya sahaja...

andai, diberikan peluang itu, akan kucuba untuk meniru segala tindak tanduk Baginda, agar perbuatanku, akan sama seperti perbuatannya, agar akhlakku akan sama seperti perbuatannya, tanpa perlu akan menapis hadith2 dhaif dan palsu, agar aku mampu membuat apa yang dilakukannya...

andai, diberi peluang itu, pasti, akan ku cuba, untuk sentiasa bersama Baginda, mendengar nasihat Baginda, pergi ke setiap tempat yang Baginda lalui...

andai, aku diberi peluang, aku jua ingin berada disisinya kala umat islam berkecamuk dalam pernghujung perang uhud, agar aku bisa melindungi Baginda, tidak ku benarkan walau secalit luka pada tubuh baginda...

andai, aku diberi peluang untuk bertemu baginda, pasti akan ku luangkan sepenuh masaku menemaninya, bertanya kepadanya, bagaimana perasaan baginda kala dan saat itu...bertanyakan apa yang perlu ku buat untuk mendapat redhaNYA...

tapi, aku tak punya kesempatan itu, aku hanya umat akhir zaman, yang hanya mampu untuk mencari dan meniru perbuatan Baginda berdasarkan hadith2 yang diriwayatkan oleh sahabat2, tabiin, tabi' tabiin...dan seterusnya...

alangkah bertuahnya sahabat2 Baginda, berada di sisi Baginda kala sukar dan senang, kala umat islam dipulau oleh masyarakat Quraisy, ketika berhamburan debu di medan perang...dapat menatap wajah Baginda...sedang aku? aku cuma mengimpikan begitu...aku harap, agar aku mampu bertemunya di syurga nanti...agar aku bisa menemaninya disyurga nanti...bersamanya...ya ALLAH, berilah aku peluang itu...

ya ALLAH, rindunya hati ini padaMU...
ya ALLAH, rindunya hati pada Ar-RasulMU...
Ya ALLAH, rindunya hati ini...
ya ALLAH, ramai insan yang berjuang atas jalanMU,
telah pergi bertemuMU,
bermain di taman syurga alam barzakh...
ya ALLAH, aku merinduiMU...
berilah kesempatan hambaMU ini,
bertemu denganMU kelak,
dalam suka, dalam gembira...
agar mampu aku tersenyum...
dan bahagia di sisiMU...


-zakri-
-aku adalah aku sekarang, biar terbuang, tetap berjuang...
akan kuserahkan jiwa ini, sepenuh hati, dengan keikhlasan...-

No comments:

Review Buku: Pemburu

 Assalamu'alaykum ok, bersambung dengan siri Hero pula, karya Hilal Asyraf untuk post kali ini. Jika sebelum ini, kita melihat buku kary...