Friday, March 03, 2006

bagus sangat ke aku nih?...

assalamualaikum

dua minggu lepas, ada program di mersing, program untuk adik2...then balik dari mersing, dalam kepala bermain beribu persoalan yang tak mampu dijawab diri sendiri...

"aku ni bagus sangat ke?"

soalan yang diajukan oleh salah sorang sahabat..yelah, bila dalam perjalanan dakwah dan tarbiyah, kita membuat program untuk orang, buat itu dan ini, but then untuk diri sendiri takde...so, bagus sangat ke aku ni?...

rasa down sangat, bila terfikir yang betapa hampehnya diri sendiri,
bila rasa betapa ceteknya ilmu ni,
nak bagi tazkirah pada orang,
nak bawa orang kepada kebaikan,
bagus sangat ke aku ni?

bawa usrah,
ajak anak2 usrah pegi usrah,
tak dapat sms, call,
tak dapat call, pegi jumpa,
at least nak tengok muka seminggu sekali,
rindu dengan anak usrah,
harapan agar mereka mampu mendapat manfaat dari apa yang kita berikan...
bagus sangat ke aku ni?

tapi, terkadang, mereka tak endah pun,
tak ambil peduli pun,
tengok bola lebih penting, bila diajak,
buat assignment lebih penting, bila diajak,
makan malam dengan member sekelas lebih penting, bila diajak...
bagus sangat ke aku ni?

bila fikir balik,
bila renung kembali,
bagus sangat ke aku ni?
rasanya, keterikatan dengan ALLAH jauh sangat,
tu yang anak usrah tak rasa sayang dengan kita,
bertaubat pun bila rasa down,
bertaubat bila ada qiam jamaie,
sedih sangat...
bagus sangat ke aku ni?

bila fikir,
kita berusaha,
kita mengajak orang,
buat program,
kita berdoa,
kita bertawakal,
tapi pengharapan padaNYA,
menjadi cetek...
menjadi kecil...
mungkin ini rahsianya,
mungkin ini hikmahnya,
mungkin ini yang ALLAH nak tunjukkan padaku,
aku masih perlukan bimbingan,
aku masih perlukan sahabat,
aku masih perlukan itu dan ini,
menunjukkan padaku
betapa tak bagusnya aku ini...


wassalam
-zakri yang tengah down...-
-indahnya iman dan islam...bersulam kecintaan pada Ilahi...-

No comments:

Review Buku: Pemburu

 Assalamu'alaykum ok, bersambung dengan siri Hero pula, karya Hilal Asyraf untuk post kali ini. Jika sebelum ini, kita melihat buku kary...